Kromě změn menstruace existují i další příznaky menopauzy. Ne každý má stejné příznaky. Někteří lidé mají závažné příznaky a jiní mohou mít příznaky velmi mírné.

Jaké jsou běžné příznaky menopauzy?

Mezi běžné příznaky menopauzy patří:

  • Nepravidelná menstruace: Menstruace je kratší, delší, těžší nebo lehčí. Vynechávání menstruace.
  • Návaly horka: Vlna horka je náhlý, někdy intenzivní pocit horka, které se vám rozlije do obličeje a horní části těla. Návaly horka mohou být opravdu nepříjemné, ale obvykle trvají jen několik minut. Mohou se vyskytovat několikrát denně, několikrát týdně nebo několikrát měsíčně.
  • Noční pocení: Návaly horka, které vás budí uprostřed noci.
  • Problémy se spánkem: Můžete mít nespavost – problémy s usínáním nebo s udržením spánku. Můžete se také začít budit mnohem dříve než dříve.
  • Vaginální změny: Sliznice pochvy může být tenčí, sušší nebo méně pružná. To může způsobit suchost nebo nepříjemné pocity při sexu.
  • Infekce močových cest nebo močového měchýře: Může se stát, že budete muset častěji močit nebo budete mít častější infekce močových cest nebo močového měchýře.
  • Změny nálady: Hormonální změny mohou způsobit, že se budete cítit úzkostná, podrážděná a unavená. Může se také změnit vaše sexuální touha.
  • Slabší kosti: Během menopauzy pravděpodobně zeslábnou vaše kosti. Pokud je to opravdu zlé, může to po menopauze vést k osteoporóze. Dostatek vápníku a vitaminu D a cvičení alespoň 30 minut po většinu dní v týdnu vám mohou pomoci udržet zdraví kostí.

U některých lidí může být perimenopauza dlouhá a náročná, až 10-12 let. Většina lidí však zjistí, že běžné příznaky menopauzy (jako jsou změny nálad a návaly horka) jsou dočasné a trvají pouze 3-5 let.

Několik běžných příznaků menopauzy (jako je suchost pochvy a změny sexuální touhy) může po skončení menopauzy přetrvávat nebo se dokonce zhoršit. Pokud máte příznaky, které vás trápí, může s vámi lékař nebo zdravotní sestra probrat možnosti léčby.

Co jsou to návaly horka?

Návaly horka mohou být dost nepříjemným příznakem perimenopauzy a menopauzy. Příčině návalů horka zcela nerozumíme.

Většina lidí popisuje návaly horka jako náhlý pocit horka, který se šíří po celém těle – většinou však po horní části těla, jako jsou paže, hrudník a obličej. Můžete se také potit, mohou vás brnět prsty a srdce vám může bít rychleji. Typický nával horka obvykle trvá 1 až 5 minut.

Noční návaly horka se nazývají noční pocení. Někdy mohou být tak silné, že si propotíte prostěradlo.

Návaly horka jsou velmi časté. V období perimenopauzy a menopauzy je mají více než 3 ze 4 lidí.

Nic nezabrání tomu, aby návaly horka úplně ustaly, ale existuje několik věcí, které můžete udělat, abyste si ulevila. Nošení lehkého, volného oblečení, udržování chladu v místnosti, pití studených tekutin a vyhýbání se alkoholu a kofeinu vám může pomoci zůstat v pohodě.

Pomoci mohou i přípravky na léčbu návalů horka na předpis. Na léčbu návalů horka nejlépe funguje hormonální léčba, ale pomoci mohou i další léky, jako jsou SSRI a SNRI (antidepresiva) a klonidin (lék na krevní tlak). Výzkumy ukazují, že bylinky, vitamíny, akupunktura a reflexní terapie na návaly horka nepomáhají.

Může menopauza ovlivnit můj sexuální apetit?

Ano, menopauza může ovlivnit váš sexuální apetit – neznamená to však, že váš sexuální život skončil.

Vyrovnávání se s fyzickými a emocionálními příznaky menopauzy může způsobit, že pocítíte menší sexuální touhu. Tyto příznaky mohou také ovlivnit váš spánek a snížit vaši energii – což může způsobit, že nebudete mít takovou chuť na sex. Vaginální suchost a snížená citlivost mohou také působit jako odbočka. Je také normální, že během menopauzy pociťujete řadu emocí, včetně úzkosti, smutku nebo ztráty.

Pokud v tomto období ztratíte zájem o sex, pravděpodobně se vrátí, až příznaky ustanou.

Docela běžným příznakem, který může ovlivnit vaši sexuální touhu, je vaginální suchost, která může sex znepříjemnit nebo dokonce způsobit bolest.

V případě příznaků, které ovlivňují váš sexuální život, může pomoci vyzkoušení jedné nebo více z těchto věcí:

Při sexu používejte lubrikační gel na bázi vody nebo silikonu. Lubrikant můžete zakoupit ve většině drogerií nebo na internetu.

Dopřejte si více času na to, abyste se cítili vzrušeni. Vlhkost ze vzrušení chrání citlivé tkáně.

Mějte častěji sex a/nebo masturbujte. Zvýšíte tím průtok krve do pochvy, což pomáhá udržovat poševní tkáň zdravou.

Cvičte cviky na pánevní dno (tzv. Kegelovy cviky). Mohou posílit svaly používané při orgasmu a mohou pomoci při úniku moči z močového měchýře. Zeptejte se svého lékaře nebo zdravotní sestry, jak tato cvičení provádět.

Zeptejte se na hormonální léky na předpis. Estrogenové krémy, tablety nebo kroužky mohou pomoci se suchostí, pokud zjistíte, že lubrikační gel nestačí. Tyto přípravky vám mohou pomoci užít si sex během menopauzy i po ní.

Promluvte si se svým partnerem. Otevřenost o vašich pocitech a o tom, jaká je pro vás menopauza, vám pomůže lépe se s partnerem sblížit a může vás zbavit tlaku na sex, pokud se na něj necítíte.

Někteří lidé mohou zjistit, že po menopauze mají větší chuť na sex, protože se nemusí obávat otěhotnění. To vám může dát pocit svobody, abyste si mohli užívat obnoveného a vzrušujícího sexuálního života.

Nezapomeňte, že i když po menopauze nepotřebujete antikoncepci, stále se můžete nakazit nebo přenést pohlavně přenosné choroby. Používejte kondomy a zubní zátky, abyste se chránila, a pokud máte nové sexuální partnery, nechte se pravidelně testovat.

Menopauza je přirozený biologický proces. A i když znamená konec vaší schopnosti otěhotnět, rozhodně nemusí znamenat konec vaší sexuality.
Jaké další životní změny ovlivňují menopauzu?

Menopauza může být těžkým obdobím. Kromě příznaků, s nimiž se může být těžké vyrovnat, může ve stejnou dobu jako perimenopauza a menopauza nastat mnoho stresujících životních změn.

Mezi změny, kterými můžete v tomto životním období projít, patří např:

  • úzkost z nemoci, stárnutí a smrti
  • úzkost z budoucnosti, stárnutí a ztráty nezávislosti.
  • úzkost z postižení
  • změny v rodinných, sociálních a osobních vztazích
  • změny identity nebo tělesného vzhledu
  • odchod dětí z domova
  • rozvod nebo ztráta partnera
  • onemocnění nebo postižení partnera
  • větší odpovědnost za vnoučata
  • ztráta blízkých osob
  • změny ve vaší finanční situaci
  • odchod do důchodu

Takové situace mohou být zdrcující. Možná si o tom, co se děje, budete chtít promluvit s přítelem, partnerem nebo terapeutem. A možná budete chtít strávit nějaký čas s dalšími lidmi, kteří procházejí menopauzou a zažívají stejné věci. Podstatné je, že nejste sama.